De Kolibri bouwwijze
Romp
De rompen van de Kolibri’s bestaan uit een laminaat van edelfineer-lagen en 2-componenten kunstharslijmen. Dit geheel is onder hoge druk tot een vormvaste romp geperst. Het gewicht van deze huid is bij gelijke sterkte ongeveer de helft van polyester. Bij de latere types zoals de 950 en de 1100 is soms in dit laminaat een of meerdere lagen aramide-weefsel (kevlar of twaron) meegeperst. Hierdoor is de puntbelastingsweerstand met de factor 3,5 verhoogd. De huidschaal heeft als ruggengraat een doorlopende gelamineerde kielbalk aan de binnenzijde. In de romp zijn de wrangen verlijmd, waar vervolgens een vaste dubbele bodemplaat op verlijmd is. De ondergelegen ruimte wordt vooraf met epoxyharsen geconserveerd.
Interieur
Vervolgens zijn alle interieurschotten in de romp gelijmd met behulp van de epoxy-fillet techniek. In tegenstelling tot de meeste standaard serieschepen vormt het interieur bij de Kolibri een geïntegreerd deel van de constructie. Hierdoor is elke vorm van beweging, torsie of iets dergelijks bij voorbaat uitgesloten.
Opbouw en afwerking
Dezelfde principes zijn gevolgd met het plaatsen van dekken, kuip en kajuitopbouw. De kajuitdak delen zijn evenals de romp spantloos in de vorm gelamineerd. Het gehele schip is voorzien van een hoogwaardig tweecomponenten afwerkingsysteem op basis van epoxy- en polyesterharsen
Reparaties
Schades kunnen door de werf onzichtbaar gerepareerd worden met behulp van de daar aanwezige romp mallen. Gelukkigerwijs zelden zo ernstig als op deze foto.
Rompschade
De unieke opbouw van de romp vraagt unieke oplossingen. Hierboven wordt een nieuw romp-segment onder vacuum in de juiste vorm verlijmd.
Dek en opbouw
Buiten rompschades, die slechts zelden voorkomen, kunnen dek en opbouw constructies natuurlijk ook slachtoffer worden van onheil. Hierboven wordt een voordek en kajuitsgedeelte vernieuwd.
Schilderwerk
De voorbewerking van het schilderen is schuren. Een intensief en zeer belangrijk aspect.